Decydując się na sprzedaż nieruchomości, kluczowym aspektem jest jej przygotowanie tak, aby prezentowała się atrakcyjnie dla potencjalnych nabywców. W tym pomóc ma home staging. Czym on jest i na czym polega?

Czym jest home staging?

Home staging to profesjonalna strategia przygotowywania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu poprzez maksymalne wyeksponowanie jej walorów i atrakcyjnych cech. Jest to sztuka prezentacji, która ma na celu sprawienie, że mieszkanie lub dom staje się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych nabywców. Usługę home stagingu świadczą profesjonalne firmy, które wiedzą, jak w krótkim czasie zwiększyć wartość rynkową nieruchomości – co najważniejsze – budżetowo.

Na czym polega home staging?

Home staging polega na tymczasowym wyposażeniu nieruchomości w meble, dzieła sztuki i innego rodzaju dekoracje, co ma podwyższyć jej wartość i estetykę. Jednocześnie ukrywane są wady domu czy mieszkania. W tym celu wykonywane są drobne naprawy, remonty lub wady maskowane są dekoracjami, meblami. Ważnym elementem home stagingu jest też oczyszczenie przestrzeni z niepotrzebnych przedmiotów, aby optycznie ją powiększyć i sprawić wrażenie, że jest ona czysta i dobrze zaaranżowana.

Warto też wspomnieć, że home staging obejmuje nie tylko działania związane z przygotowaniem nieruchomości do jej bezpośredniego oglądania przez potencjalnych nabywców, ale i do sesji zdjęciowej. Z racji tego, że aż 96% kupujących wyszukuje ofert mieszkań i domów w Internecie, to powinny one równie dobrze prezentować się na zdjęciach.[1]

Czy warto korzystać z home stagingu?

Obecnie home staging nie jest już fanaberią sprzedawców, ale koniecznością. 81% agentów nieruchomości twierdzi, że dzięki niemu potencjalnym nabywcom łatwiej jest wyobrazić sobie nieruchomość jako swój dom. Odpowiednio zaaranżowana przestrzeń pozwala im wyobrazić sobie, jak będzie wyglądać ich przyszłe życie w oglądanej nieruchomości, przez co szybciej podejmują oni decyzję o kupnie.[2]

Najważniejszą korzyścią z home staging jest jednak podniesienie wartości sprzedaży. Amerykańskie badania wskazują, że wzrost ten wynosi od 1 do 5%, choć są też agenci wskazujący, że home staging zwiększył wartość o 6% – 10%.[3] Co więcej, raporty z USA pokazują też, że domy, które przeszły home staging są sprzedawane szybciej. Różnica w tym względzie jest duża, bowiem średni czas sprzedaży szacuje się na 143 dni, natomiast home staging zmniejsza ten czas do 40 dni.[4] Oczywiście rynek nieruchomości łódzkich czy warszawskich znacznie się różni od tego zza oceanu, jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że dom czy mieszkanie odpowiednio przygotowane do sprzedaży o wiele szybciej znajdzie nabywcę niż nieruchomość niepoddana takim zabiegom.

Mimo tych oczywistych zalet home staging ma też wady. Tą najczęściej wymienianą jest koszt. Nie należy on do tanich usług. Cena zależy od miasta, metrażu i rodzaju nieruchomości, a także typu usługi. Konsultacje ze specjalistami zaczynają się od 100 złotych, natomiast pełne przygotowanie nieruchomości pod sprzedaż, a także wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej od ok. 2000 złotych.

Jak przygotować mieszkanie pod sprzedaż?

Według raportu NAR z 2023 r. dla kupujących najważniejsze było zaaranżowanie salonu (39%), a następnie głównej sypialni (36%) i kuchni (30%). Na tych pomieszczeniach warto skupić się więc w pierwszej kolejności. Jak jednak przygotować je do sprzedaży?

Dokładnie posprzątaj mieszkanie

Lokal przed pokazaniem go nabywcy musi lśnić czystością. Przed wystawieniem go na sprzedaż dokładnie wysprzątaj dom/mieszkanie. Pozbądź się zakurzonych kątów, paprochów pod meblami, pajęczyn, kurzu z mebli, ram obrazów i innych nieoczywistych miejsc. Dokładnie przyjrzyj się parapetom, grzejnikom i karniszom, blatom oraz szafkom w kuchni i łazience. W czasie sprzątania uwzględnij też tapicerkę mebli – wyczyść ją z plam, zabrudzeń, sierści zwierząt i włosów. Do prania oddaj też dywany i chodniczki. Sprzątanie wykorzystaj też do pochowania w szafach zbędnych bibelotów i przedmiotów oraz odgracenia przestrzeni (wyrzuć to co stare, niepotrzebne i zniszczone). Wkładając rzeczy do szafy, pamiętaj, aby w niej również zachować porządek. Najlepiej pozostaw 20-30% wolnego miejsca, dzięki temu oglądającym wyda się bardziej przestronna i funkcjonalna.

Wyeksponuj okna

Badania wskazują, że okna należą do najważniejszego wyposażenia mieszkania. Dla kupujących ważny jest materiał ich wykonania, a także rozmiar i ekspozycja. Home staging przykłada do nich więc dużą wagę. Przede wszystkim dba, aby były one czyste i pozbawione smug. W niektórych sytuacjach warto też je udekorować np. estetycznymi firanami czy żaluzjami, koniecznie z lekkich materiałów i w stonowanej kolorystyce. Najlepiej jednak, aby okna były odsłonięte, dzięki temu pomieszczenie będzie jaśniejsze i wyda się bardziej przestronne.

Odnów podłogi

Newralgicznym elementem w sprzedawanej nieruchomości są podłogi. Muszą one być odkurzone i czyste, a ich powierzchnia nie może być zniszczona. Podłogi nie mogą też wydzielać ostrych i intensywnych zapachów pochodzących od płynów. Jeśli w nieruchomości znajduje się parkiet, przed sprzedażą warto go odświeżyć, natomiast zniszczone płytki PCV wymienić na panele podłogowe. Z podłóg warto też usunąć dywany i wykładziny.

Usuń przykre zapachy

Oglądane mieszkanie oceniane jest przez kupujących nie tylko wzrokiem, ale i innymi zmysłami m.in. węchem. To, dlatego z jego wnętrza trzeba usunąć przykre zapachy. Ich źródłem mogą być brudne ubrania, stare buty, zwiędłe kwiaty, zwierzęce akcesoria czy agresywne środki czystości. Do gustu oglądającym mogą nie przypaść też zapachy gotujących się potraw. Przed zaproszeniem kupujących do lokalu powinien on być dokładnie wywietrzony. Home staging chętnie korzysta też z aromamarketingu, czyli rozpylania zapachów ogólnie uznawanych za przyjemne np. świeżo upieczonego ciasta czy kawy.

Odpersonalizuj wnętrza

W domach czy mieszkaniach z rynku wtórnego często można spotkać personalne ozdoby, dekoracje i przedmioty. To one nadają styl i charakter wnętrzu, a także budują w nim przytulną atmosferę. Niestety nie są sprzymierzeńcem szybkiej sprzedaży. Przed prezentacją mieszkania potencjalnym nabywcą – plakaty, ramki ze zdjęciami, obrazy, pamiątki z wakacji czy laurki wykonane przez dzieci powinny zniknąć z ogólnowidocznej przestrzeni. Dobrze jest też usunąć elementy świadczące o religii mieszkańców czy symbole związane z polityką. Neutralne wnętrza są bowiem lepiej odbierane przez potencjalnych nabywców.