Kiedy decydujesz się na sprzedaż swojego domu, ważne jest, aby zaprezentować go w jak najlepszym świetle. Przygotowanie domu do sprzedaży jest więc kluczowym krokiem, który może przyciągnąć potencjalnych nabywców i zwiększyć jego atrakcyjność, a także wartość na rynku. Zobacz, jakie kroki podjąć, aby perfekcyjnie przygotować się do sprzedaży nieruchomości?
O czym pamiętać sprzedając dom?
Szukając informacji o tym, jak przygotować się do sprzedaży domu w pierwszej kolejności trafisz zapewne na usługi home stagingu. Ten angielski termin oznacza profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, poprzez podniesienie jej atrakcyjności, wyeksponowanie zalet i ukrycie wad. Home staging sprawia, że pierwsze wrażenie kupujących, a także ich doświadczenia z oglądania domu są pozytywne. Jednak w przypadku sprzedaży liczą się nie tylko wrażenia, ale i twarde fakty. To, dlatego odświeżając i porządkując wnętrza nieruchomości, musisz zadbać też o takie kwestie jak np. dokumenty.
Jakie dokumenty przygotować do sprzedaży domu?
Do sfinalizowania sprzedaży domu nie może dojść, jeśli jako sprzedający nie przygotujesz odpowiednich dokumentów. Proces ich kompletowania może być czasochłonny, a także wymagać zaangażowania, dlatego najlepiej zacząć go jak najwcześniej – nawet już w momencie wystawiania ogłoszenia o sprzedaży. Do zakończenia transakcji sukcesem potrzebne będą takie dokumenty jak:
- Akt notarialny, darowizny lub dokument potwierdzający nabycie praw w drodze dziedziczenia;
- Numer księgi wieczystej domu,
- Wypis z rejestru gruntów, a w przypadku, gdy działka ma być dołączona do nowej księgi wieczystej wyrys z mapy ewidencyjnej z odpowiednią adnotacją;
- Zaświadczenie czy nieruchomość jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją przewidzianą w art. 19 ust 3 ustawy o lasach,
- Zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego,
- Zaświadczenie o tym, że nikt nie jest zameldowany w domu na pobyt stały i czasowy.
Ta lista może powiększyć się o dodatkowe dokumenty, dlatego warto skonsultować się z biurem nieruchomości lub notariuszem i ustalić co będzie wymagane. Pamiętaj też, że większość dokumentów otrzymasz teraz online, są jednak takie, które nadal wymagają osobistej wizyty w urzędzie.
Jak przygotować się do sprzedaży domu?
Sprzedaż domu to duże przedsięwzięcie. Wymaga podjęcia wielu działań, często w tym samym czasie. To, dlatego, zanim jeszcze przystąpisz do działania, warto ustalić plan i kolejne kroki. Pierwszym punktem na liście powinno być zdecydowanie czy chcesz skorzystać z pomocy pośrednika, czy też działasz na własną rękę. W tym pierwszym przypadku przygotowanie domu do sprzedaży będzie łatwiejsze, bowiem agent zajmie się wieloma aspektami sprzedaży. W zakres jego zadań może wejść np. przygotowanie dokumentów potrzebnych do sprzedaży, home staging, wykonanie zdjęć nieruchomości, wystawienie ogłoszenia, kontakt z potencjalnymi nabywcami. Dzięki temu Ty oszczędzisz swój czas, a także zyskasz pewność, że wszystkie etapy sprzedaży przebiegają prawidłowo.
Jak zadbać o dobre pierwsze wrażenie?
Masz już dokumenty i wiesz, jakie są kolejne kroki przygotowania domu do sprzedaży – teraz pora, abyś zatroszczył się o prezencje nieruchomości. To, jakie będzie robić pierwsze wrażenie, ma bowiem duży wpływ na jej cenę oraz szybkość sprzedaży. Zanim zaczniesz ją pokazywać potencjalnym nabywcom, wysprzątaj wszystkie pomieszczenia, odśwież wnętrze, usuń zbędne bibeloty i personalne ozdoby, a także dokonaj drobnych, ale niezbędnych napraw. Jeśli zależy Ci na szybkiej sprzedaży, najlepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w profesjonalny home staging i sesję zdjęciową.
Jacy specjaliści pomogą przy sprzedaży domu?
Nie ma co ukrywać, że większość osób nie ma zbyt dużego doświadczenia w sprzedaży domów. Nieruchomość kupuje/sprzedaje raz w życiu. To, dlatego wszystkie procedury, wymagania i dobre praktyki są im obce. Tymczasem rynek nieruchomości pełny jest pułapek, które nie tylko mogą wydłużyć sprzedaż, obniżyć wartość nieruchomości, ale spowodować problemy prawne. Aby ich uniknąć, warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Jakich? W sprzedaży nieruchomości dużą rolę odgrywa przede wszystkim pośrednik. Zakres jego zadań jest bardzo duży, zazwyczaj jednak obejmuje:
- Weryfikację stanu prawnego nieruchomości, ewentualnych obciążeń i zadłużeń,
- ocenę stanu faktycznego nieruchomości,
- wskazanie optymalnej, realnej do uzyskania ceny z uwzględnieniem aktualnej sytuacji rynkowej,
- przygotowanie oferty sprzedaży nieruchomości, publikacja ogłoszenia na odpowiednich portalach,
- kontakt z osobami zainteresowanymi i prezentowanie nieruchomości,
- ewentualne negocjacje z kupującymi,
- wsparcie formalno-prawne w procesie zawarcia transakcji,
- uczestnictwo w wydaniu nieruchomości.
Drugą osobą, z którą warto nawiązać współpracę, jest rzeczoznawca. Warto powierzyć mu wycenę domu – dzięki temu łatwo można ustalić cenę sprzedaży adekwatną do jego wartości i aktualnej sytuacji na rynku. Mniej istotnymi, ale również pomocnymi specjalistami są: fotograf, marketingowiec, filmowiec, home stater.